BIKEPACKING NAAR LONDEN

Wij, Janneke en Jeltje, zijn samen naar Londen gefietst om ons nichtje te bezoeken. Dit was voor mij, Jeltje, het eerste bikepack avontuur. Wat neem je mee en waarom? Te beginnen met een fiets. Onze fietsvriendelijke route verliep voornamelijk over kleinere wegen, maar er zaten soms ook wat onverharde stukjes tussen. Gelukkig heb ik een fijne gravel fiets, de Cube Nuroad, die verschillende ondergronden aankan en waarop spatborden en bagagedragers van Acid gemonteerd konden worden. Hierdoor bleef ik droog bij een nat wegdek en konden mijn Acid tassen op de fiets en hoefde die niet op de schouders. Wij mochten een aantal andere Acid accessoires meenemen van Cube om te gebruiken tijdens onze reis die ons erg hebben geholpen om veilig heen en weer te gaan. Het allerbelangrijkste: een goede helm (wij zeggen niet voor niets thuis: “geen helm, geen mantelzorg” tegen onze ouders), super zichtbare fietsverlichting, een zadeltas met binnenband, patronen, bandenlichters, toolset, bel, gps-apparaat, slot en een pompje. En welke kleding neem je mee? Een fijne broek met een goede zeem is geen overbodige luxe maar ook overschoenen, handschoenen, wind- en regenjassen zijn belangrijk. Meerdere dunne lagen hadden bij ons de voorkeur. Verder waren alle bidonnen gevuld en zaten onze tassen vol met eten, met de Sport & Support Natural Power als favoriet. Bepakt en bezakt konden wij van huis. Oh ja, en de QR code in de CoronaCheck-app moesten we natuurlijk op internationaal zetten.

Dag 1: Vrijdag vertrok ik van Maarsbergen naar Houten om Janneke op te halen. Wij reden over een zonnige Lekdijk gelijk door naar onze 1e bestemming: een familiediner bij Jack Bean, een vegan fast food cuisine in Rotterdam met allemaal lekkere gezonde gerechten. Nadat onze magen goed gevuld waren vertrokken wij richting Hoek van Holland. Het laatste stukje van de dag was in het donker, dus goede verlichting en warme kleding waren noodzakelijk. Bij aankomst in de haven van Hoek van Holland moesten wij helaas in de rij staan tussen de auto’s, het duurde allemaal wat langer dan normaal aangezien je paspoort, dag 2 test, passenger locator form en de boeking gecontroleerd moesten worden. Langleven Corona en de Brexit. Na de controle zetten wij de fietsen op een veilige plek op de boot met een paar sloten eromheen. Daarna konden wij opzoek naar onze hut, daar was alles aanwezig wat je nodig had: een warme douche, zeep, handdoeken en een bed. Na een lange dag fietsen kostte het weinig moeite om in slaap te vallen.

Dag 2: Na een goede nacht op de boot werden wij gewekt door de bemanning via de intercom rond half 6, een wekker zetten was niet nodig. Nog even snel een ontbijtje naar binnen, een korte douche en wij konden van de boot. Er was weer paspoortcontrole en in de rij staan tussen auto’s was helaas weer nodig voordat onze fietstocht echt kon beginnen. Wij hadden de Engelse route gemaakt via de website cycle.travel, daar kan je invullen over wat voor ondergrond je wilt fietsen en dan zorgt de routeplanner ervoor dat je niet langs de grote wegen hoeft, ideaal! Je moest wel zelf niet vergeten om links aan te houden… De route liep over de English countryside, met een mooi glooiend landschap, en omdat het nog zo vroeg was, een schitterende zonsopgang. Af en toe zaten er flinke klimmetjes tussen! Het leuke van het bikepacken is dat je een gevoel krijgt voor het landschap en hoe mensen leven in het land dat je doorkruist. Dat kan je niet vergelijken met andere vervoersmiddelen zoals vliegen of met de auto.
Onderweg hadden wij een heel klein buitje, maar door onze Acid accessoires van Cube hadden wij er maar weinig last van. De fietsen deden het fantastisch over de verschillende terreinen. Eenmaal aangekomen in Londen had ons nichtje een heerlijke lunch klaargemaakt, konden wij even bijkomen en in de avond zijn wij de stad in gegaan voor een coole tentoonstelling van AI art bij Lux 180. Uiteraard kregen wij binnen de kortste keren weer honger dus gingen wij opzoek naar een eettentje en de pizza’s van Franco Manco waren precies wat wij nodig hadden. Met een voldaan gevoel naar bed en de volgende dag vroeg op te staan en met de camperbus van onze nicht naar Brighton te rijden.

Dag 3: Brighton is een van de favoriete steden in Engeland van ons nichtje. Het is een stad met veel artiesten en de grootste LGBT- gemeenschap van Engeland. Het is ook de geboorteplaats van Banksy, de gravityartiest en in de stad hangen de Kissing Coppers. Het is een hele gezellige stad om doorheen te lopen en er zijn genoeg heerlijke lunch plekken en koffietentjes! De pier is drukbezocht en het uitzicht op de mooie kliffen is indrukwekkend. We zagen ook veel verschillende fietsers die langscruisden voor hun ochtendrondjes. Toen wij langs het strand wandelden gebeurde er nog iets heel grappigs. Janneke werd aangesproken door twee mannen met de tekst: “You have randomly been selected to take a picture of us.” Wij raakten aan de praat en met trots vertelde de mannen dat ze vanuit London naar Brighton zijn gefietst die dag, waarop Janneke uit volledige enthousiasme zegt: “Oh, me and my sister cycled from the Netherlands yesterday!” Het moest even bezinken bij de mannen en toen reageerde er één: “Of course, you had to 1-up us.” Het was een kleine deuk in hun ego, maar het was “all in good laughter” zoals ze zeggen in Engeland. We hebben de mooie kliffen van nog wat dichterbij bekeken en daarna reden wij terug naar Londen. Er woont nog een vriendin van Jeltje in Londen en daarmee hebben wij heerlijk gegeten bij Dishoom. Dit is een bekend Indiaas restaurant in de buurt van Kings Cross. Na weer een volle dag met activiteiten was het tijd om te slapen en spullen te pakken voor de terugreis de volgende dag.

Dag 4: De boot zou pas om 23 uur vertrekken maar aangezien het vanaf 14 uur zou gaan regenen wilden wij wel op tijd vertrekken en we hadden een leuk plekje onderweg uitgekozen om te lunchen. Dit plan was perfect uitgevoerd. De eerste uurtjes vanuit Londen gingen soepel omdat wij de weg al kende. Op 30km van Harwich hebben wij superlekker gegeten bij een Syrisch restaurant en rond die tijd regende het en daarna was het weer droog, zodat wij de oversteek naar Harwich konden maken. Aangekomen in Harwich hadden wij een plekje gevonden om de fietsen af te spuiten en een bandje te wisselen aangezien mijn voorband toch langzaam aan het leeglopen was. We hadden meer lekke banden verwacht gezien het vele glas dat we tegenkwamen op de straten van Londen, maar de banden hadden het goed gehouden. Gelukkig hadden wij alle Acid accessoires mee die je nodig hebt: binnenband, pomp, bandenlichters en patronen en konden wij onze weg vervolgen. Nog even snel een boodschap voor het avondeten en in de wachtruimte voor passagiers bij de boot konden wij die rustig droog opeten. Wij hadden geleerd van de vorige keer bij de boot en vroegen ditmaal aan mensen of ze ons voor wilde laten in de rij, gelukkig was een stel zo vriendelijk en dus duurde de check-in een stuk korter. Wij mochten als eerste de boot op en zo konden wij onze fietsen weer netjes kwijt en was het al snel tijd voor een warme douche. Er was zelfs een TV in de hut en na wat zappen doezelden wij in slaap.

Dag 5: Nu wij als profs inmiddels doorhadden dat je met de fiets naar voren mag lopen en als eerste van de boot kan, konden wij snel door de paspoortcontrole heen en beginnen aan de laatste etappe. Dit was de slechtste dag m.b.t de regen, er was veel miezer onderweg maar wederom hielden de accessoires en kleding van Cube ons droog zodat wij niet afkoelden of doorweekt raakten. Wel hadden wij een lekker windje mee en voordat wij het wisten zaten wij in Houten bij onze ouders aan tafel voor een heerlijke lunch. Onze oom (de vader van de Londen nicht) at als verassing mee, een superleuke, gezellige afsluiting van de trip. Of nou, voor Janneke dan, ik moest nog van Houten naar Maarsbergen de laatste 25km alleen fietsen en eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar niet zoveel zin meer in had zonder mijn maatje. Maar alsof de goden dat wisten kwam voor het laatste uurtje van de reis de zon door en had ik een heerlijk windje in de rug. De ideale afsluiting voor de bikepack reis.

Wil je ook een keer bikepacken? Zorg dat je goed uitgerust bent (letterlijk en figuurlijk) voor je trip. Hierbij 3 tips voor een geslaagde bikepack ervaring:
1. Zorg ervoor dat je fiets is uitgerust voor je avontuur. Vooral in het buitenland kunnen ondergronden en verkeersomstandigheden soms voor verassingen zorgen. Zorg dat je comfortabel kunt fietsen en goed zichtbaar bent!
2. Is de weersvoorspelling wisselvallig en weet je niet wat je aan moet trekken? Laagjes bieden altijd een warme of koude uitkomst.
3. Voor de langere tochten, en al helemaal voor meerdaagse avonturen, is het belangrijk dat je gedurende de hele trip goed eet en drinkt! Je zult zien dat je het fietsen beter volhoudt en dat je sneller herstelt. Dat begint al tijdens het eerste uur. Zorg dat je voldoende bij je hebt of anders faciliteiten passeert waar je aan kunt vullen. Of maak er, zoals wij, een leuke tussenstop van.

Tot slot, heb je vragen over je bikepack trip? Je kunt ons altijd bereiken via info@sportensupport.nl. Enjoy the ride!